Personaliti Pelajar dan Tahap Penglibatan dalam Aktiviti Kokurikulum
Keywords:
Personaliti Pelajar, Tahap Penglibatan dan KokurikulumAbstract
Kokurikulum merupakan suatu aktiviti luar bilik darjah yang menyediakan pengalaman pembelajaran dan kemahiran kepada pelajar. Ia juga memainkan peranan dan pengaruh secara langsung atau tidak langsung dalam pembentukan kemahiran insaniah serta melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara personaliti pelajar dengan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Kolej Komuniti Kuala Langat. Responden yang terlibat sebagai sampel kajian adalah terdiri daripada 200 pelajar yang dipilih secara rawak dari semua program di Kolej Komuniti Kuala Langat. Analisis Pekali Korelasi Pearson (r) yang digunakan untuk menguji hipotesis menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan (r=0.706, 0=000) di antara personaliti dan tahap penglibatan dalam aktiviti kokurikulum. Melalui kajian ini, personaliti pelajar dapat dikembangkan dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum dapat ditentukan. Dapatan daripada kajian ini juga akan dapat membantu dalam meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Kolej Komuniti Kuala Langat.